جلوگیری  از چاقی با تنظیم زمان صرف غذا

مطالعات نشان داده است که برنامه نامنظم غذایی در پستانداران و تغذیه با رژیم های پرچرب می تواند سبب ایجاد اختلال در متابولیسم و ایجاد اضافه وزن گردد.

محققین در تحقیق اخیر که بروی موشها انجام شد به بررسی تاثیر رژیم غذایی پرچرب براساس برنامه منظم زمانی صرف غذا و تاثیر آن بر اضافه وزن پرداختند.

نتایج این تحقیق در مجله FASEBمنتشر گردید.

در این تحقیق موشها به 4 گروه تقسیم شدند:

-         گروه اول رژیم غذایی پرچرب با برنامه منظم زمانی صرف غذا

-         گروه دوم رژیم غذایی کم چرب با برنامه منظم زمانی صرف غذا

-         گروه سوم رژیم غذایی کم چرب با برنامه نامنظم از نظر زمان صرف غذا

-         گروه چهارم رژیم غذایی پرچرب با برنامه نامنظم از نظر زمان صرف غذا

در این تحقیق میزان دریافت کالری در تمام این چهار گروه یکسان بود.

نتایج نشان داد که تمام موشهای هر چهار گروه در مدت تحقیق اضافه وزن یافتند بیشترین میزان اضافه وزن در گروهی بود که رژیم غذایی پرچرب داشته و برنامه صرف غذای آنها نامنظم بوده است. موشهایی که تحت تغذیه پرچرب بودند اما برنامه صرف غذای آنها منظم بود میزان کمتری اضافه وزن نسبت به گروه پرچرب و نامنظم داشتند. نکته جالب توجه این بود که موشهای گروه پرچرب و منظم نسبت به موشهای گروه کم چرب و نامنظم، مقدار کمتری اضافه وزن یافتند.

علیرغم اینکه میزان کالری دریافتی هر دو گروه یکسان است اما این تفاوت بسیار جالب می باشد.

بنظر می رسد در موشهایی که تحت رژیم پرچرب با برنامه غذایی منظم بوده اند، چربی موجود در غذا در فواصل بین دو وعده غذایی مصرف شده و صرف تولید انرژی می شود.

پرفسور Froyنتیجه گیری می کند که : زمان صرف غذا به میزان چربی موجود در غذا الویت دارد و سبب بهبود متابولیسم و جلوگیری از چاقی می شود.

بهبود متابولیسم از طریق دقت در زمان صرف غذا بدون محدودیت میزان مصرف مواد غذایی می تواند ابزاری برای جلوگیری از چاقی در انسان باشد.

منبع:

The FASEB journal,September 2012,doi:10.1096/fj.12-208868